آشنایی با طراحی آموزشی یادگیرنده - محور، برنامهریزی
آشنایی با روشهای آموزش برنامه ای
آشنایی با روش های یادگیری که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
اکتشافی هدایت شده
اکتشافی هدایت نشده
انفرادی هدایتشده
انفرادی تجویز شده
آشنایی با انوع دانش از جلمه حیطه خاص، رویه ای، اظهاری، خود تنظیمی
حیطه خاص
رویهای
اظهاری
خود تنظیمی
با ملاک های تنظیم محتوی از جمله مداومت، توالی، وحدت و تسلسل آشنا باشید.
الگوی «ابزار-هدف» برای برنامهریزی فعالیتهای آموزشی را بشناسید.
آَشنایی با راهبردی برای مقابله با « رفتارهای بسیار نامصلوب» دانش آموزان
منبع اصلی تعیین اهداف آموزشی را بشناسید که می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
مشکلات اجتماعی
فلسفه آموزش و پرورش
دانش آموز و نیازهای او
نگرشهای سیاسی - اجتماعی
آشنایی با سطوح یادگیری عاطفی
آشنایی با مراحل طراحی آموزشی که می توان به مواد ذیل اشاره داشت:
تحلیل و تعیین محتوا، روش و وسیله
تحلیل و تنظیم اهداف آموزشی
تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی
تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
آشنایی با اهداف آموزشی و وسایل آموزشی تسهیل کننده
آشنایی با روش های سخنرانی موفق از جمله:
نگرش و انگیزش
یاد سپاری و تفکر سطح بالا
آزمون اطلاعات واقعی
آزمون اطلاعات واقعی و نگرش و انگیزش
آشنایی با الگوهای تدریس موفق از جمله:
یاران در یادگیری
دریافت مفهوم
پیشسازمان دهنده
بدیعه پردازی
آشنایی با روش های آموزش موفق از جمله:
تلفیقی
انفرادی تجویز شده
واحد محور
انفر ادی هدایت شده
آشنایی با روش های حفظ رفتار های مطلوب دانش آموزان از جمله:
تفکیک پاسخ
تقویت
سیری یا اشباع
شکل دادن
آشنایی با مراحل یادگیری از جمله:
توجه
یاد سپاری
انگیزشی
باز آفرینی
آشنایی با مکاتب درسی از جمله:
سنت گرایان
ساختن گرایان
نو مفهوم گرایان
تجربه گرایان مفهومی
آشنایی با کارکرد تدریس موثر و مفاهیم آن
آشنایی با مراحل طراحی آموزشی از جمله:
تحلیل و تعیین محتوا ، روش و وسیله
تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی
تحلیل و تنظیم اهداف آموزشی
آشنایی با روش های تدریس و مزایا و معایب هر کدام از جمله:
تلفیقی
نمایش علمی
ایفای نقش
پرسش و پاسخ
توانایی تفکیک و تمایز روش یادگیری مشارکتی از سایر گروه های کوچک یاددهی
آشنایی با روانشناسی انسان گرا در تدریس
آشنایی با الگوهای تعامل اجتماعی از جمله:
ایفای نقش
روش آزمایشگاهی
بررسی گروهی
پژوهش اجتماعی
آشنایی با انواع روش های تدریس و مزایا و معایب هر یک نسبت به دیگری
سخنرانی
بحث گروهی
نمایشی
ایفای نقش
آَشنایی با روش های حل مسئله
آشنایی با روش های آموزش از جمله:
بحث گروهی
پرسش و پاسخ
سخنرانی
برنامه ای
آشنایی با سبک های اداره کلاس از جمله:
اقتدارگرایانه و آزاد گذاری
اقتدارگرایانه
مستبدانه
آزادگذاری
روش های یادگیری مشارکتی
داشتن هدف های کلی
پاداش فردی
تشکیل گروه های کوچک متجانس
مسئولیت فردی